Beranidla působí
dvojím speciálním, na sobě nezávislým,
způsobem.
1) Beranidla
pomáhají vlastnímu útoku - jako by (jako by!) stupeň opevnění byl efektivně menší už pro útok, se kterým beranidla jdou. Až o polovinu menší. /Funguje nezávisle na bourání hradeb./
2) Beranidla
bourají opevnění - tedy, po skončení boje (až po skončení boje!) může být snížen stupeň hradby. V závislosti na výsledku boje. (
Přičemž i pro toto snížení není nezbytně nutné, aby nějaká beranidla přežila).
- Beranidla plní vždy oba typy pomoci najednou. A opakuji, obě pomoci jsou na sobě nezávislé. I pokud nedojde (po ukončení boje) k sundání ani jediného stupně opevnění, stále platí 1. bod, pomoc vlastnímu útoku.
- Pro oba případy platí, že fungují "skokově". Vždy od určitého počtu beranidel se hradby (či bonus) sníží skokem o úroveň. A bere se nová, menší, hodnota hradeb (či bonusu hradeb). Není to plynulé. Neplatí, že s každým jedním beranidlem by se opevnění (či bonus) plynule snižoval o desetinky. Naopak. Pro určité počty se navyšování beranidel vůbec neprojeví, až ke zlomovému počtu, pak jdou hradby (či bonus) skokem o jedna dolu.
- Připomínám hlavní rozdíl mezi katapulty (jsou-li zacíleny na opevnění) a mezi beranidly. Katapulty pouze demolují budovy (opevnění). Po boji. Katapulty sundáním opevnění nikdy nepomáhají vlastnímu útoku se kterým jdou. K demolici dochází až po boji. Navíc, až na krajní mez (
když jde jen pár beranidel/katapultů bez doprovodu), je třeba více katapultů než beranidel na demolici opevnění o stejně velký stupeň (
a to nemluvím o přepočtu jednotek na selský dvůr, pak se rozdíl ještě zvětší)
--------------------------------------
Pomoc beranidel při vlastním útoku.
- V prvním případě, pomoc vlastnímu útoku, nehrají pro výpočet (kromě velikosti hradeb) roli skoro žádné jiné bonusy. Ani noční bonus, ani morálka, ani technologie a podobně. Jediné na čem záleží, je velikost hradeb (před bojem) kontra počet útočících beranidel a víra (u světů s kostely).
- Vlastnímu útoku pomohou beranidla tak, že pro ten útok se velikost opevnění bere, jako by byla trochu menší. Jako by. K reálnému fyzickému snížení hradeb ještě nedojde.
- Takové fiktivní zmenšení hradeb jde jen omezeně. Maximálně lze snížit
o polovinu (zaokrouhleně). Ne o více. Tedy, z opevnění 20 lze stupeň hradeb obrany pro dobu během útoku snížit až o 10 (na 10). Ne níže. Pro opevnění 19 a 18 lze snížit až o 9 (tedy na 10 a 9), ...
Konkrétní hodnoty. Platí, že na světech bez kostelů
při opevnění 20 je třeba právě 213 beranidel, aby dokázaly maximálně pomoci už útoku, se kterým jsou. Tam je limit. Při navýšení počtu beranidel nad 213 už vlastnímu útoku nijak nepomáhají. Při snížení pod 213 (při opevnění 20) pomáhají méně. Pro menší opevnění stačí méně beranidel. Viz následující tabulka. V případě světů s kostely pokud není útok pod vírou, je třeba uvažovat dvojnásobné hodnoty beranidel (213 -> 426). Pokud útočné vojsko bojuje s vírou, není třeba tabulku upravit.
wall level = úroveň hradeb; levels lowered = úrovní bonusu sníženo; cifry v tabulce = počty beranidel
Pro jistotu opakuji, že v tomto prvním případě, pomoci vlastnímu útoku, nehrají roli takřka žádné bonusy. Ani morálka, ani technologie (stupeň výzkumu beranidel, pro světy s více stupni), ani nic dalšího (kromě velikosti hradeb a víry). Hodnoty v tabulce výše jsou tedy přesné počty beranidel, bez nutnosti úprav (maximálně dvojnásobek pro útok bez víry na světech s kostely), pro všechny případy a světy.
--------------------------------------
Bourání opevnění.
- V druhém případě - výpočtu, o kolik bude po boji sníženo opevnění - už hrají roli veškeré bonusy. Morálka, víra, technologie a podobně.
- Navíc, záleží i zda v boji vyhrál útočník či obránce, a jak moc. A dle toho se pak počítá snížení opevnění po boji, pokaždé jiným způsobem.
- Pochopitelně, záleží i na počtu použitých beranidel (i nad 213, tady žádný zlom není).
A čekáte-li zde tabulky, výpočty, rady, tak Vás zklamu. Sám to neznám přesně, nikdy jsem se o to extra nezajímal. Kdo potřebuje a nestačí mu simulátor, může použít EN popis, EN zdrojové obrázky tabulek pro prohranou bitvu, vyhranou bitvu a tabulky pro vyšší technologie (u třístupňového systému) pro druhý a třetí stupeň beranidel. Jen
pozor. Tabulky jsou přibližné, zklamou při krajních mezích (slabé útoky, ...). A cifry v obrázcích teď už
nejsou hodnoty beranidel před bojem, ale počty přežitých beranidel (pro vyhraný útok), či se musí upravit poměrem padlých jednotek v obraně (v případě že vyhraje obrana).
Pro normální smrtelníky doporučuji simulátor, pro každý konkrétní případ.