Ahoj,
vrátil jsem se k hraní speedů zhruba po roce (jatru), a proto nejsem objektivně schopen posoudit všechny změny, které se za ten rok udály. Nicméně zcela jistě se mohu vyjádřit k některým věcem, které by dle mého názoru mohly prospět českým speedům.
1 Délka kol a odměny
V délce kol a odměnách spatřuji první problém. Co jsem si mohl všimnout, tak drtivá většina speedů je rozhodnuta do třech hodin. Zbytek speedu vedoucí hráč už jen staví a hlídá účet, což samo o sobě je vcelku otravné. Řešením by mohlo být, jak už tu někdo napsal, odměňování za speed kola, která budou trvat 3 hodiny. Stihlo by se toho daleko více + by se eliminovaly miniblesky trvající 4 hodiny, na které téměř nikdo nechodí, protože za ně není žádná odměna. Patrně nejlepším řešením by bylo, pokud by bylo každé kolo hodnocené prémiovými body (samozřejmě by musel být nastaven nějaký poměr získaných bodů za odehraný čas). Pokud by každé kolo bylo hodnocené, motivovalo by to i hráče, kteří chtějí jít hrát třeba jen na hodinku, čímž by rostla popularita takových kol.
Upřímně si řekněme, že když do hry byla přidána funkce prémiového trhu, tak odměny za speedy se staly samy o sobě dost bídné, resp. oproti tomu, kolik PB lze získat za obchodování se surovinami. Bylo by tedy možné nějakým způsobem navýšit výhry? Dovedu si představit i navýšení o 100 %, což by opětovně přilákalo víc hráčů. Chápu, že zřejmě existuje nějaký vnitřní předpis INNO, ve kterém je stanoveno, kolik PB lze dávat, nicméně vzhledem k tomu, že odměny jsou prakticky od samého začátku speedů stejné, je zřejmě na čase, aby byly tyto navýšeny.
2 Nastavování jednotlivých kol
Chybám v nastavení se věnovat nechci, to se může stát každému, spíše se chci zaměřit na posloupnost jednotlivých kol. Často se stává, že např. lvl 8 je následován hned lvl 10, kdy nastavení je prakticky totožné. Tudíž hráč, který má rád nižší lvl (např. 1-4) se do hry celý den (pokud obě kola trvají 6 hodin) nedostane. Z tohoto plynou hned dvě omezení. 1) Pokud má hráč aktivní PÚ + PR, tak mu to sebere jeden den, kdy si pak následně rozmyslí, jestli chce na dalším speedě tyto funkce opětovně používat, když ví, že vyšší lvl hrát nechce. Takový hráč, tedy ten bez funkcí, dostane prakticky vždy bídu, protože prémiové funkce v rámci speedů dělají opravdu hodně. 2) Dva vysoké lvl za sebou způsobí, že na nich budou vždy ti samí hráči (stačí se podívat na Speed of Barbars, co tam chodí za hráče & roboty), kteří dokážou otrávit zbytek.
Lepší by, dle mého názoru, mohlo být, že by se speedy rozřadily např. do třech kategorií (0-3, 4-7 a 8-Železná pevnost), které by se nějakým způsobem střídaly. Zároveň by se mohly zkoušet i nová kola, se specifickým nastavením (např. že farmení šedin nedává suroviny, nelze dobýjet barbarky, produkce 300 % atp.), čímž by došlo k jakémusi ozvláštnění pro hráče, kteří speedy hrají opravdu často.
Doslova kudla v kapse se mi otvírá, když vidím, že je nastavené "Překvapení", protože prakticky vždy jde o vesnice, které mají více než 10k bodů, přičemž to už zase tolik lidí nepřekvapí. Druhý problém je v Precision - limity jsou nastaveny tak vysoko, že se k nim nedostane ani ten nejlepší (v poslední době byl jeden, kde byly mince za normální cenu, bbs na hráče 2,5, začínalo se z lvl 4 a limit byl 350 000), proto myslím, že takové limity by mohly být nastaveny na 30, potažmo 50.000 bodů, čímž by se docílilo toho, že by jeden hráč tolik bodově neunikl a zároveň by se bojovalo po celou dobu speedů, resp. mohlo bojovat.
Rovněž mě napadlo to, že by u kolonky speedů na hlavní stránce mohl existovat jakýsi formulář, kde by hráč pohodlně nastavil sám specifikace speed kola a poslal to na schválení. Hráči by to zabralo 10 minut, pokud ví, co chce + zároveň by to adminům ušetřilo nějaký čas, pokud by již bylo rozumné kolo nastavené. Umím si tento tool představit, nicméně o konkrétní podobě by zřejmě musela být ještě diskuse. Pokud by neexistovalo nic "oficiálního", pak lze využít např. Google documents, ve kterých podobné věci je možné nastavit - ve formulářích, tuším.
3 Scripty
Byť existuje systém na detekci různých botů, scriptů a dalších věcí, kterým tolik nerozumím, tak stále existují a zcela jistě budou existovat (protože "útočník" je nad obráncem v kyberprostoru vždy o krok napřed) scripty a hráči, kteří s nimi hrají, tomu zabránit nelze. Pokud se podívám na nějaká kola, typicky Speed of Barbars, tak není možné, aby hráč bez scriptů za jeden speed pobral celý svět, resp. je to značně nepravděpodobné, že by se tak stalo.
Řešením by mohlo být povolení scriptů. Typicky se jedná o ty, které prakticky všichni (čest výjimkám) "reprezentanti" jednotlivých států ve speed kolech používají. Tuším, že nějaké povolené jsou, nicméně zajímavé by bylo, pokud by scripty disponovali všichni, resp. měli tu možnost. Výsledkem by mohlo být následující: 1) zkvalitnění jednotlivých kol (pokud každý má podobné scripty, tak pak se rozdíly stírají a rozhoduje více skill a strategie, oproti fast startu, jak je tomu často nyní), 2) chuť hráčů hrát specifické druhy kol by se zvýšila (na lvl 4+, nejvíce se to projevuje od 8+, je mnohem obtížnější vyhrát bez toho, že hráč má scripty) a 3) vyšší konkurenceschopnost českých speederů v porovnání se zahraniční konkurencí (což souvisí s 1. bodem).
Umím si představit, že by na fóru vznikla nějaká konkrétní stránka, na které by byly uvedeny jednotlivé scripty (fast farm, fake vlak, rozesílání fake útoků atp.). Nevím, jak ochrana proti botu a tyto věci fungují, ale umím si rovněž představit, že by mohl vzniknout jakýsi white list, na kterém by byly napsány konkrétní scripty, které by se nebanovaly (zbytek by se logicky banoval, pokud by byl samozřejmě zjištěn). Výsledkem by bylo, že všichni by měli všechno, co je povolené, tudíž by se, alespoň teoreticky, mělo stát to, co je zmíněné v odstavci výše. O konkétních scriptech by samozřejmě musela proběhnout debata, které by se účastnili členové admin týmu i členové "reprezentace", potažmo další zkušení hráči, kteří dnes spíše hrají zahraniční speed kola (fcéčko, suis atp.).
Shrnutí
1. Odměny za každé kolo přilákají hráče + eliminují dlouhá a nudná speed kola, kde je rozhodnuto po 2 hodinách.
2. Zvýšení odměn rovněž přiláká nové hráče + poskytne větší motivaci stávajícím.
3. Nastavení speed kol zrozumnit + poskytnout nástroj hráčům pro jejich nastavování (aby každý nemusel lézt na fórum, potažmo do ticketů).
4. Povolení "provařených" scriptů, s čímž souvisí zkvalitnění speed kol.
Jen takové mé malé přání - aktivace úspěchů v rámci speedů, vždy je zajímavé sledovat, jak na tom jednotlivý hráč v konkurenci je.
EDIT: Na francouzské verzi DK jsou odměňovány i hodinové speedy (20 PB).