Začnu od konce. 10.000 PB lze snadno vydělat na jednom účtu. Samozřejmě člověk musí mít i určité štěstí na okolí apod., ale dá se to. Čím víc účtů, tím víc se dá vydělat, ale tím spíš na to někdo přijde.
Dále pak... Světy se na začátku táhly - to je pravda. Ale souvislost s PÚ, PR, SÚ příliš velká není. Jaký svět si myslíš, že bude nejjednodušší ukončit? Takový, na kterém je 300.000 vesnic? Nebo takový, na kterém je 30.000 vesnic. Ty menší světy se neukončují rychle jenom proto, že je rychlejší nižší množství vesnic zabrat, ale i proto, že každá sebemenší výhoda (koupené suroviny za PB, výhoda určitého počtu vesnic oproti protivníkovi) se daleko více projeví, protože když má 50 vesnic 1 člověk a druhý má 42, je to jiné, než když má 50 vesnic 1 člověk a dalších 7 jich má 45+. Když během víkendové akce kmen zabere 100 vesnic, je patrné, kolik takových akcí stačí na to, aby vyhráli svět s 30.000 vesnicemi nebo s 300.000 vesnicemi a jak moc 100vesnicová výhoda pomůže.
Navíc dříve bylo velmi časté, že i když se dva válčící kmeny mohly spojit a jednoduše vyhrát svět, většinou to neudělaly. To už dnes tak běžné není a můžeme vidět kmeny s akademiemi, které si na úplném konci ještě kvůli výhře předávají vesnice, aby hlavní kmen splnil podmínku vítězství.
Kromě toho je třeba uvážit, že se po určité době (asi od světa 19) začalo hojně využívat jiných podmínek vítězství, než původních 80 % aktivních vesnic, a koneckonců i časem se to přestalo počítat a posuzovat ručně a začal se používat systém, který hra měla už dávno, kdy si to hra počítala sama, a ještě se různě měnily doby, po které je nutné držet splněnou podmínku vítězství. A ty prémiové funkce jsou dost sporná věc...
Pomocník rabování - dřív mělo farm skript pár lidí, dnes PR skoro všichni. Barbarky ale surovin mají pořád stejně a v době, kdy má rabování velký význam, se prostě odjakživa nestávalo, že by se nechávalo v barbarkách sklady přetékat surovinami. Prostě lidi to vyfarmili tak nebo tak. Ale tím, že dneska to vyfarmí i ti, co by byli líní nebo co by neměli farm skript, naopak ti nejlepší částečně ztrácí svou výhodu. Kdo kupuje suroviny nebo ne, to už je věc jiná, ale ti, co tak činí, musí barbarky rabovat taky a i oni by nafarmili ještě o to víc, kdyby ostatní nafarmili míň.
Správce účtu je de facto build bot... Ten tedy povolenou obdobu snad nemá
Ale k tomu zrychlováni světa... Nepřispívá k tomu až tak moc. Navíc si musíme uvědomit, že taková ta přidaná hodnota, která z hráče dělá naprosto elitního a odlišuje jej od "celkem dobrého" je dneska spíše vzácností, což dřív tak nebylo. Dnes mnoho lidí sice ví, co má v té hře přibližně dělat, ale i kdyby žádné prémiové funkce kromě PÚ nebyly, nejsou schopni vytvořit si nějakou obrovskou výhodu tím, že velmi dobře vědí, co kdy jak stavět, jak útočit, jak bránit, jak vyčistit okolí od jiných hráčů apod. - což dřív bylo běžné, ale dnes hráči tyto schopnosti většinou prostě nemají. To jim samozřejmě potom brání v plném využití možností svého rozvoje a řekněme, že správce účtu tento faktor kompenzuje a ve výsledku se tyto dvě věci vyruší a svět se nezrychlí ani nezpomalí.
Uspěchaná doba není výmluva pro nic. Všechno je takové, jak si to lidé zařídí.
Dřív bylo běžné u PC strávit několik hodin v kuse. Jestli si někdo pomáhá tabletem, mobilem, notebookem i PC a stejně není schopen denně hře věnovat hodinu, tak je to prostě chyba toho člověka, ne chyba doby. Říkám - tahle hra se má hrát z pohodlí domova - případně práce, když to tam nikomu nevadí. Během cesty do školy / práce nebo jiných životních situací jsou jiné, lepší možnosti, jak trávit čas.
Samozřejmě, že člověk nevidí do budoucnosti. Když ten čas pak najednou nemá, tak prostě skončí. Chci tím ale říct, že strávit denně několik hodin u této hry považuji za standardní věc. A tato hra by se měla hrát především pro zábavu. Že někdo přijde na svět jen proto, aby ho vyhrál, jsou z 90 % silácké řeči lidí, co nepřežijí první dva měsíce. Myslím, že ta výhra prostě nakonec přijde sama. Dnes už je vzhledem k počtu hráčů celkově i těch kvalitních trochu snazší k výhře dokráčet, ale pořád si nemyslím, že je to něco, co automaticky musí přijít, když to zrovna člověk chce.
Na závěr zopakuji tradiční posouzení prémiových funkcí: PÚ ano, PR možná na některých světech, ostatní zrušit.
Toť vše.