Je to všechno o nedostatku hráčů. Na českém speed serveru je obrovské množství cizinců, kteří jsou na svém kvalitativním vrcholu a pokud přijde někdo z bývalé české elity, hraje spíše sporadicky a už to není co dřív - mj. i proto, že chybí trénink proti těm nejlepším, tak pak zbylým stačí k úspěchu méně a nesnaží se tolik. Proč se ale nováčci dostatečně nezlepšují? Ano, částečně kvůli prostředí (nastavení, větší množství zkušenějších hráčů, špatná spolupráce nebo vůbec komunikace s velkým množstvím cizinců atd.; to rozeberu níže), ale také - a to pokládám za ve výsledku ještě důležitější - díky svému vlastnímu přístupu.
Přijde nějaký hráč hrát počítačovou hru Divoké kmeny, speed kolo, na mobilu, bez čtení nastavení a od začátku deklarující, že bude hrát jen pro zábavu, ještě zradí spojence (kteří ho pak na všech dalších speedech za trest rozmlátí už v prvních 30 minutách) a my se pak divíme, proč takový hráč nemůže konkurovat lidem, co hrají na PC, koupí si PÚ a PR, na speed jdou s dlouhodobými soukmenovci a přáteli a jdou si pro výhru. Uspět ale není tak obtížné. Ti cizinci nejsou tak dobří, jak se může zdát při pohledu na výsledky. Já před 2 týdny odehrál 2 speedy - Miniblesk a Bash (2x 2., 2x 1. v deff ranku, protože tradičně všichni šli po mně
), nehrál jsem s PÚ, PR ani skripty a v rámci možností jsem si mohl teoreticky dělat, co jsem chtěl. Vedl jsem na body i v dobách, kdy jsem na ně vůbec nejel, tak co na tom může být složitého pro lidi, co ty speedy chtějí hrát a hrají daleko častěji?
A postupně se tedy dostaňme k nastavením. Tak nejenže díky nízké kvalitě cizinců je velmi nepravděpodobné nechat se jimi sestřelit na levelech 4-7, co tu teď byly nejčastější, ale hlavně to jsou tak vysoké levely a speed admini to tak přebarbarkovávají, že je možné začít znovu a rozvinout se rychle, zatímco další hráči jdou navzájem po sobě. To teď myslím v souvislosti s hráči, kteří se vidí skoro v elitě. Ten I Am Right Half Damaged je docela dobrý, ale Oneiro, Flusskadaver, Vanilla Ice a další takoví by určitě neměli být nějakou extrémní hrozbou.
Když je speed "lvl 4, 5 rostoucích barbarek na hráče, bez lučištníků", vyhovuje to víc deffařům a barbarkářům a PÚčkařům než offařům a hráčům bez PÚ. Když jsou na tom speedu ještě ZM o poloviční ceně, pomůže to deffařům a PÚčkařům ještě víc. Protože barbarky jsou tak "levné", že se je vyplatí zabírat víc než hráče. To je logika a matematika. Já proto na speedech od levelů 4-7 většinou nějaké extrémně velké množství barbarek a extrémně levné mince nedoporučuji, protože to musí vést, pokud se lidi chovají aspoň trochu rozumně, k velkému barbarkaření, výhodě hráčů s PÚ, stavění deffek a nudě. Samozřejmě vždycky záleží na hodně faktorech a na tom, jaký speed chce ten navrhovatel mít, ale teď je vyloženě každý podobný speed barbarkářský ráj.
Naopak když někdo chytrý dá zlaté mince o poloviční nebo desetinové ceně na speed od levelu 0-1, kde je třeba ještě taky hodně barbarek (a kam ještě navíc v nejhorším případě dá i lučištníky, aby to zabil úplně), tak hodně pomůže offařům, kteří mají od nižších levelů většinou výhodu, pobrat všechno brzkým postavením vlaku a levnou stavbou dalších šlechticů. Na takovém speedu je pak opravdu složité se bránit a nenechat se zabrat.
Nevidím ale řešení v nějakém umělém posilování bránících jednotek "nočním bonusem +25 %" nebo něčím podobným. Když navrhovatel ví, kde je nějaká zlatá střední cesta mezi speedem pomáhajícím offařům a speedem pomáhajícím deffařům a ještě to udělá tak, aby obecně trochu zmírnil problémy nováčků - kteří by asi většinou měli být spíš deffaři - a semtam se akorát od té střední linie pro jednotlivé speedy pohne tím či oním směrem (čas od času když mají offaři nebo barbarkáři speed, co jim hraje do karet, nikomu to neuškodí), tak ty speedy nepotřebují nějaké další zásahy do hodnot produkce surovin, síly bránícího vojska apod., protože toho ideálního stavu lze docílit snadno i bez nějakého dobalancovávání.
Co se týče velikosti kmenů, většinou za ideální považuji 3-4. V současnosti je docela dost 1členných a 2členných kmenů, což opravdu vytváření spojenectví a integraci nováčků mezi dlouhodobé speedaře nepomáhá. Podobně nováčkům nepomáhá velké množství rozestavěných vesnic 7-10 a další nastavení již zmiňovaná jinde.
Já jsem Kubinovi některé ty věci (a mnoho jiných) v OZ rozepisoval ještě složitěji než tady. Ale mám pocit, že to skoro nic nezměnilo.
A jak přilákat pár dalších hráčů na speedy? Snadno. Třeba právě teď dlouho nebyla literární soutěž. Kubina je dokonce i hlavní moderátor. Není nic jednoduššího než dát zadání: "Napište příběh nebo reportáž ze speed kola nebo série speed kol. Libovolná délka." Něco, co jsem vymyslel už před mnoha lety, dosud to nebylo realizováno, a zaručeně to přitáhne ke speed serveru pozornost. Bylo by ale super, kdyby ty speedy byly tak dobře nastavované, že i ti nováčci, co by se jich účastnili, aby o tom mohli napsat, by si na většině z nich mohli slušně zahrát.