- Počet poděkování
- 132
Cenný názor
Rád bych k tomu podotkl pár věcí. Já jako člověk aktivní na speedech pocházím z poměrně pozdní doby (mé začátky odpovídají době, kdy tu působil Idemdor) a hlavně jsem měl vždy takový světový záběr - hrál jsem speedy prakticky všude, kde se dalo, poté komunikoval i s mnoha lidmi na .cz (myslím hlavně když už jsem byl v týmu, předtím moc ne...), takže moje názory se vyvinuly dost podivně a i z toho možná pak pramení to, že málokdo dokáže porozumět věcem, co dělám.
Já hlavně chci aplikovat své znalosti i na dnešek. Já prostě vím, jak vypadaly portugalské speedy, vím, jak vypadaly německé speedy, něco vím i o tom, jak fungovaly dřív speedy na .cz, takže určitý přehled mám a snad vím, jak co funguje.
Tady je těch problémů několik... Největší jsou 2: konkurence a herní "doplňky". Viděli jsme všichni nedávno 5denní Zemi - můj návrh, zřejmě ne úplně špatný. Ale co se stalo? Jednoduše nepřišli lidi. Když na ten speed nepřišel dostatek hráčů schopných ho odehrát celý a konkurenceschopně, tak to pak logicky nemohlo dopadnout jinak než tak, že to ovládl 1 kmen. A když jsou speedy trvající 6, 8, 10 hodin od levelu 0 nebo 1, je to podobné. Prostě 4 hodiny hry a zbytek dobrat toho, kdo vyčnívá. Hráči po 1 zabrání samozřejmě většinou hned končí... A co je důležité - obrovskou roli tu sehrávají ty "doplňky". Mám na mysli pomocníka rabování nebo skripty. Já třeba nedávno hrál na .uk speed na 4 hodiny nebo kolik a tam to bylo krásně vidět. Nějakých možná 3-5 barbarek na hráče, i tak všechno vyfarmené, a hlavně - když se člověk podívá na tu tabulku, hned je to vidět - bylo tam prostě dejme tomu třeba 6 lidí, co "uteklo" s 2200-3000 body, pak třeba 500 bodů mezera, já s jedním dalším, 200 bodů mezera a seřazený zbytek. Takhle vypadal speed patřící do britské celoroční speed ligy. Pak co se nestalo... já to i dost flákal (hlavně myslím armádu, protože jsem jel účelově na kovárnu a PD a co nejdřív něco zabrat) a tak nějak jsem se na sebe snažil vůbec neupozorňovat, i tak 2900 bodů hlavní vesnice (+ jsem už dobyl 1 barbarku a nestihl zabrat další) a šel jsem dolů od hráče, co měl tak 5000. Ale pozor... Za nějaké 2,5 hodiny nebo kolik ten člověk měl 3000 LK, 3000 lučištníků, další deff jednotky, beranidla a vláček šlecht. Jasně - nejsem ani specialista na nízké levely, ani jsem tam nejel vyloženě primárně na armádu, ale tohle je něco, co prostě člověka zklame a je zřejmé, že ručním farmením to nedokázal.
To byl příklad, ale na absolutní většině speedů od nízkých levelů se podobné věci dějí. No a z mého pohledu to prostě ten speed pak úplně shodí, to v sobě nemá žádnou čistotu. Já neříkám, že na vyšších úrovních rozestavěných vesnic nikdo skripty nepoužívá a pomocník rabování vůbec není znát. Ale čím nižší ta úroveň rozestavěné vesnice je, čím méně je opuštěných vesnic (když je ale aspoň tak 0,2 na hráče a víc), tím větší výhodu uživatelé těchto ne zrovna spravedlivých praktik mají.
A to je třeba důvod, proč se stavím k nízkým úrovním rozestavěných vesnic dosti chladně, proč nejsou třeba na 70 % speedů ode mě. Prostě jen vidím, jak to vypadá, když jsou, a je to většinou něco, co neuznávám a nechci. Je i otázka, jak to třeba řešit. Já mám tu schopnost, že teoreticky umím obejít skoro cokoliv. Dejme tomu od úrovně 1, 0,75 barbarek na hráče, 12 hodin délky, rychlost 150, rychlost jednotek 0,3. Zase... šlo by i dát tam krátký noční režim, ať si někdo na hodinku až tři odpočine třeba - ale výsledek tohoto by byl sporný, prospěcháři to použijí k tomu, aby poslali vláčky před začátek NR a zajistili vítězství 3 hodiny před koncem apod. A hlavně, co je nejdůležitější - zas by lidi skučeli, jak jsou ty jednotky pomalé, i speed že je pomalý a že je to na nic. Komu to pomůže... možná 5 lidem, co farmí ručně a mají na to nedopadnout úplně špatně. Jako co s tím... Prostě slepá ulička.
Když tu byly ode mě speedy, co připomínaly německé nebo portugalské (level 0-1, resp. 3-4, a málo barbarek) - nebo něco připomíná i jiné - třeba Bashe se zabíráním vesnic jsou typické pro .es, tak jak to pak dopadá... Hráče překvapuje, že musí hrát. Prostě musí něco dělat, něco, co je pro ně nezažité, vyrovnat se s tím, že ten speed nebude za chvíli hotový a že nedostanou to, co chtějí, tedy z milionu farmených vesnic plné sklady útok co útok. Nebo i ty Speed of Barbars dopadají divně, když tam hráči prostě nedělají nic - nehrají. Zaberou pár barbarek, postaví deffky a konec. Když tohle udělá pár lidí, co to umí a umí i nějak počítat s možným protiútokem, budiž. Ale když celý speed zabere barbarky a pak ti lidi skončí, protože "barbarkářskou misi mají splněnou", aniž by se bojovalo, tak to je smutné. Prostě jak říkám - šachlik i další hráči jsou zhýčkaní a moc navyklí pořád na to samé - hodně barbarek, většinou level 4, rychlost 400, rychlost vojska 1. A když je něco, co tyto ideály porušuje, hned je to špatně... Ale ono není a některé věci jsou, jak již bylo zmíněno, daleko hlubší tradice než toto, co je tady zakořeněno teď. Já upřímně ani nevím, kde je největší problém - jestli to bylo něco přede mnou, nebo moje éra, nebo Lamačova éra, co vyvolalo ten pocit, že tyto speedy jsou ty správné a jediné zábavné. Prostě to chce vědět, že jsou i speedy, které nepůjdou podle plánu, které budou na hru složitější, některé i vyloženě si někdo musí protrpět, aby vyhrál, ale ten úspěch za to pak stojí a člověk má pocit, že vítězství je opravdu vybojované a výhra nad soupeři i nad sebou samým, jak má být
Rád bych k tomu podotkl pár věcí. Já jako člověk aktivní na speedech pocházím z poměrně pozdní doby (mé začátky odpovídají době, kdy tu působil Idemdor) a hlavně jsem měl vždy takový světový záběr - hrál jsem speedy prakticky všude, kde se dalo, poté komunikoval i s mnoha lidmi na .cz (myslím hlavně když už jsem byl v týmu, předtím moc ne...), takže moje názory se vyvinuly dost podivně a i z toho možná pak pramení to, že málokdo dokáže porozumět věcem, co dělám.
Já hlavně chci aplikovat své znalosti i na dnešek. Já prostě vím, jak vypadaly portugalské speedy, vím, jak vypadaly německé speedy, něco vím i o tom, jak fungovaly dřív speedy na .cz, takže určitý přehled mám a snad vím, jak co funguje.
Tady je těch problémů několik... Největší jsou 2: konkurence a herní "doplňky". Viděli jsme všichni nedávno 5denní Zemi - můj návrh, zřejmě ne úplně špatný. Ale co se stalo? Jednoduše nepřišli lidi. Když na ten speed nepřišel dostatek hráčů schopných ho odehrát celý a konkurenceschopně, tak to pak logicky nemohlo dopadnout jinak než tak, že to ovládl 1 kmen. A když jsou speedy trvající 6, 8, 10 hodin od levelu 0 nebo 1, je to podobné. Prostě 4 hodiny hry a zbytek dobrat toho, kdo vyčnívá. Hráči po 1 zabrání samozřejmě většinou hned končí... A co je důležité - obrovskou roli tu sehrávají ty "doplňky". Mám na mysli pomocníka rabování nebo skripty. Já třeba nedávno hrál na .uk speed na 4 hodiny nebo kolik a tam to bylo krásně vidět. Nějakých možná 3-5 barbarek na hráče, i tak všechno vyfarmené, a hlavně - když se člověk podívá na tu tabulku, hned je to vidět - bylo tam prostě dejme tomu třeba 6 lidí, co "uteklo" s 2200-3000 body, pak třeba 500 bodů mezera, já s jedním dalším, 200 bodů mezera a seřazený zbytek. Takhle vypadal speed patřící do britské celoroční speed ligy. Pak co se nestalo... já to i dost flákal (hlavně myslím armádu, protože jsem jel účelově na kovárnu a PD a co nejdřív něco zabrat) a tak nějak jsem se na sebe snažil vůbec neupozorňovat, i tak 2900 bodů hlavní vesnice (+ jsem už dobyl 1 barbarku a nestihl zabrat další) a šel jsem dolů od hráče, co měl tak 5000. Ale pozor... Za nějaké 2,5 hodiny nebo kolik ten člověk měl 3000 LK, 3000 lučištníků, další deff jednotky, beranidla a vláček šlecht. Jasně - nejsem ani specialista na nízké levely, ani jsem tam nejel vyloženě primárně na armádu, ale tohle je něco, co prostě člověka zklame a je zřejmé, že ručním farmením to nedokázal.
To byl příklad, ale na absolutní většině speedů od nízkých levelů se podobné věci dějí. No a z mého pohledu to prostě ten speed pak úplně shodí, to v sobě nemá žádnou čistotu. Já neříkám, že na vyšších úrovních rozestavěných vesnic nikdo skripty nepoužívá a pomocník rabování vůbec není znát. Ale čím nižší ta úroveň rozestavěné vesnice je, čím méně je opuštěných vesnic (když je ale aspoň tak 0,2 na hráče a víc), tím větší výhodu uživatelé těchto ne zrovna spravedlivých praktik mají.
A to je třeba důvod, proč se stavím k nízkým úrovním rozestavěných vesnic dosti chladně, proč nejsou třeba na 70 % speedů ode mě. Prostě jen vidím, jak to vypadá, když jsou, a je to většinou něco, co neuznávám a nechci. Je i otázka, jak to třeba řešit. Já mám tu schopnost, že teoreticky umím obejít skoro cokoliv. Dejme tomu od úrovně 1, 0,75 barbarek na hráče, 12 hodin délky, rychlost 150, rychlost jednotek 0,3. Zase... šlo by i dát tam krátký noční režim, ať si někdo na hodinku až tři odpočine třeba - ale výsledek tohoto by byl sporný, prospěcháři to použijí k tomu, aby poslali vláčky před začátek NR a zajistili vítězství 3 hodiny před koncem apod. A hlavně, co je nejdůležitější - zas by lidi skučeli, jak jsou ty jednotky pomalé, i speed že je pomalý a že je to na nic. Komu to pomůže... možná 5 lidem, co farmí ručně a mají na to nedopadnout úplně špatně. Jako co s tím... Prostě slepá ulička.
Když tu byly ode mě speedy, co připomínaly německé nebo portugalské (level 0-1, resp. 3-4, a málo barbarek) - nebo něco připomíná i jiné - třeba Bashe se zabíráním vesnic jsou typické pro .es, tak jak to pak dopadá... Hráče překvapuje, že musí hrát. Prostě musí něco dělat, něco, co je pro ně nezažité, vyrovnat se s tím, že ten speed nebude za chvíli hotový a že nedostanou to, co chtějí, tedy z milionu farmených vesnic plné sklady útok co útok. Nebo i ty Speed of Barbars dopadají divně, když tam hráči prostě nedělají nic - nehrají. Zaberou pár barbarek, postaví deffky a konec. Když tohle udělá pár lidí, co to umí a umí i nějak počítat s možným protiútokem, budiž. Ale když celý speed zabere barbarky a pak ti lidi skončí, protože "barbarkářskou misi mají splněnou", aniž by se bojovalo, tak to je smutné. Prostě jak říkám - šachlik i další hráči jsou zhýčkaní a moc navyklí pořád na to samé - hodně barbarek, většinou level 4, rychlost 400, rychlost vojska 1. A když je něco, co tyto ideály porušuje, hned je to špatně... Ale ono není a některé věci jsou, jak již bylo zmíněno, daleko hlubší tradice než toto, co je tady zakořeněno teď. Já upřímně ani nevím, kde je největší problém - jestli to bylo něco přede mnou, nebo moje éra, nebo Lamačova éra, co vyvolalo ten pocit, že tyto speedy jsou ty správné a jediné zábavné. Prostě to chce vědět, že jsou i speedy, které nepůjdou podle plánu, které budou na hru složitější, některé i vyloženě si někdo musí protrpět, aby vyhrál, ale ten úspěch za to pak stojí a člověk má pocit, že vítězství je opravdu vybojované a výhra nad soupeři i nad sebou samým, jak má být