Co ale říct k tomuto, když už po mém názoru tak toužíš...
Zastávám názor, že je správně, aby hraní této hry nezáviselo jen na jediné věci.
To, co se ty a "tradiční speedaři", jak tento pojem chápeš ty, snažíte prosazovat, je prostě jednosměrná tendence podřídit všechno tomu, aby provádění herních úkonů bylo co nejrychlejší. Mít co nejlepší pomůcky na farmení, které budou farmit bez přestávky pořád, kde jediné limity poskytuje hra samotná, takže dneska už pořádně nemáte kam to ještě zlepšovat. Co nejrychleji zadávat stavby, rekrutace a ražbu mincí (taky pokud možno pomůckami). Co nejrychleji nabrat do kmene nebo spojenectví co nejvíc co nejrychlejších lidí. Osekat veškeré možnosti vlastního výběru (stavba kostelů, 3stupňový výzkum, výběr mezi off, deff, smíšená ves, deff + LK atd.), osekat vliv náhodných faktorů (např. hráči, co útočí, i když nejsou v žádném z větších mocenských celků -> řešení: na speed je nepustit), osekat schémata hry, která nevytváří podmínky pro úspěch strategie "tupá rychlost vítězí" (např. Bash, speedy nízké rychlosti, speedy obsahující nastavení, na jejichž rychlé řešení nelze použít tradičně používané herní pomůcky, speedy s nastavením, jehož fungování většina lidí nechápe apod.), osekat konkurenci (neuznávání a nezmiňování hráčů, kteří se nechtějí podřídit tomuto systému a hrají nebo se chovají jinak).
K čemu toto jednání vede...
Ve společenské rovině způsobuje vytlačení hráčů, kteří se tomuto nechtějí podřídit, mimo většinovou komunitu. Tito hráči, když vidí absurditu systému, pak často končí, protože proti převaze většiny komunity nelze bojovat. Nesmysl se stává normou, protože hlasy hájící normální hodnoty jsou příliš slabé, neuznávané a vzácné. V čím větší převaze tito zastánci "tupé rychlosti" jsou, tím se snižuje šance, že se vše vrátí do normálu. Samozřejmě celý děj ještě zhoršuje množství a společensko-věková struktura hráčů na DK. Že by třeba 18letí, 30letí lidé začínali pro zábavu hrát speedy, to se moc nestává, a když někdo začne, ten jeho věk je většinou tak nízký, že si při "učení se od tradičních speedařů (v šachlikovském pojetí toho sousloví)" jen těžko uvědomí, co vlastně dělají a jaké hodnoty se chystají přijmout za své. A když už se někdo tímto způsobem naučí hrát speedy, většinou brzo skončí, protože se z té hry při tomto pojetí vytrácí to, co většina lidí považuje za zábavné, a tak zůstávají většinou jen ti, které baví absurdita toho, jak díky pomůckám na ně může jít 5 poctivých hráčů a pěkně všechny z nich sundají (spíš to udělají samozřejmě ty jejich pomůcky než oni sami, ale ty pomůcky samy sebe pochválit neumí
), nebo že se přiblížili kvalitou svým skriptařským vzorům a můžou hrát s nimi ve kmeni.
Zde je opět potřeba zmínit tu ideologii, že "takhle je ta hra správně", a tak se vlastně i ta hra přizpůsobuje tomu, jak to chtějí ti hráči, tedy co do nastavení zjednodušuje a upravuje se tak, jak tito hráči chtějí. Což samo o sobě vede k tomu, že vlastně existují ti "hráči v centru dění", kteří určují směřování hry a ta se tedy vyvíjí tak, aby zlepšovala podmínky pro jejich úspěch a automaticky vytvářela dojem, že oni jsou ti nejlepší. A jak je to hráčské pole prořídlé, tak se prostě už dávno ideologicky vytvořila dominantní skupina těchto hráčů, většinou kolem lidí na .net, později .uk severu, jako je adrian, uk pro, fanat (ono se jich postupně nabalovalo víc a víc, dneska už se klidně dá šachlika zařadit mezi ně), no a těm prostě vyhovuje to, co jsem výše popsal, vyhovuje jim nízký level vesnic, vyhovuje jim hrát na body. A z tohoto stavu, kdy "toto nastavení někomu vyhovuje" jsme se díky snaze mnoha lidí být jako oni a s tím souvisejícího přejímání jejich hodnot dostali do stavu, že "toto nastavení je nejlepší a existence ostatních je trpěná a snad jen dočasná". Můžeme vidět, že se tyto globální vlivy umocňují, ale stejně po světě ještě fungují různé jiné mocenské skupiny speedařů, které by ty speedy měly zase s trochu jiným nastavením (třeba lze vidět brazilské speedy s velkými rozestavěnými vesnicemi a mnoha barbarkami - taky se tento trend vytvořil stejným způsobem, taky může vést do stavu velkých aliancí speedařů bojujících proti sobě na 1 speedu, taky ta variabilita nastavení žádná není, akorát se ta rychlost projevuje nikoli růstem prvních pár malých vesnic, ale růstem obrovského impéria obrovských vesnic - proč - protože lidem v centru této ideologie prostě vyhovovalo takto hrát a svět se jim přizpůsobil).
Proč se speedařský kmen Hoptua v určité době tak rozrostl? Protože sem začaly pronikat různé vlivy .uk a .ro serveru, kde jsou velké kmeny složené z nějakého kvalitnějšího jádra a pak těch béčkových hráčů běžnou věcí. Proč se to tam stalo běžnou věcí? Podobně jako Suise, i ten máločlenný kmen by byl při velké konkurenci zničen, proto si radši nabrali ještě další lidi do aliance, s tím rozdílem, že Suis ty kmeny vytváří na každém speedu nové, ale tyto kmeny to dopracovaly tam, že mají ten "velký kmen", z nějž hlavní členové vytvoří kmen a béčkoví když se do něj nevejdou, vytvoří další kmeny na vytvoření mocenského bloku, který speed bez problému ovládne.
Co tím chci říct - uvědomme si, že tento vývoj hry není správný, nepoddávejme se mu, začněme na věci nazírat s nadhledem a rozumem, nazývejme věci pravými jmény a řiďme se sami sebou a svými vlastními hodnotami plynoucími z vlastního rozumového poznání.
Prostě mám názor, že tato hra by měla prověřit člověka všestranněji než sloužit jen jako test toho, kdo má kolik herních pomůcek a jak rychle umí klikat.
Rychlost klikání je bezesporu důležitá, ale nikoli jediná věc, o které by hra měla být. Mezi ty další věci patří strategické uvažování, znalost herních nastavení, schopnost hrát různými způsoby, schopnost přizpůsobit se vývoji speedu včetně nečekaných událostí, schopnost vydržet u hry mnoho hodin v kuse a prokázat vytrvalost, schopnost přizpůsobit hru určitému cíli.
A tyto základní principy, podle kterých lze posuzovat kvalitu hráče, jsou právě ničeny výše popsaným procesem, do něhož zapadá právě to, že nechceš kostely, nechceš Bash, nechceš náhodné hráče na speedu, chceš herní pomůcky, byť v tomto případě jen ty povolené, tedy těch několik málo povolených skriptů a pomocníka rabování. Je jasné, že to v praxi budou prostě speedy jako vždycky - s hráči používajícími nedetekované skripty, skripty na "vylepšení" PR, fake skripty, upravené prohlížeče a nevím co ještě. A já mám prostě názor, že tohle ani pomocník rabování na speedy nepatří právě proto, že to ze hry dělá víc klikačku a že to vytváří úplně nehorázné rozdíly mezi těmi lidmi, co to používají, a těmi, co ne. Rozdíly mezi hráči s PÚ a bez něj se projeví ve hře daleko později a de facto jen v důsledcích, kdežto PR se projeví přímo na počátku tím, že je to zdroj surovin. A ty suroviny už se dají použít na všechno. + Inno musí vydělávat a PÚ na to stačí. + Dalo by se i to PÚ dát všem zdarma pro rovné podmínky.
Já chápu, že na PR už teď jsou všichni zvyklí, ale to přece není argument, proč je správné ho tu mít. Je třeba si uvědomit, co je příčina a co důsledek. První fáze - někteří lidé, co chtěli být nejlepší, začali používat pomůcky, které jim to usnadnily. Druhá fáze - přestali umět hrát bez toho. Třetí fáze - Inno vytvořilo náhradní placené pomůcky, aby z toho něco měli. Čtvrtá fáze - ti, co se chtěli přiblížit kvalitě "těch výsledkově nejlepších" začali používat pomůcky taky. Pátá fáze - pomůcky se staly standardem. Možná jsem nějaké fáze přeskočil, ale to není až tak důležité pro uvědomění si skutečnosti, že je ten vývoj za prvé špatně a za druhé že vytvořil nový standard měnící původní povahu hry.