Co by mělo být cílem fungování hry? Aby ji hrálo co nejvíc hráčů. Když je tu třeba kolem 30.000 hráčů (počítáno 1 účet na 1 světě = 1 hráč), je to dost málo oproti minulosti. Jak zvyšovat počet hráčů? Přimět ty, kteří tu jsou, aby tu zůstali, a přimět ty, kteří tu nejsou, aby sem přišli.
Za prvé je třeba si uvědomit, že hráčů je v současnosti tak málo, že ta druhá část je důležitější než ta první, protože je potřeba jich sem přivést mnohonásobně víc, než kolik je třeba přesvědčovat, aby se rozhodli s hrou nepřestat.
Odměňování stávajících hráčů za věrnost už v podstatě funguje - já myslím, že to ocenění + 100 PB / rok je celkem v pohodě věc. Je to určitě dobrý bonus, asi i dobrý propagačně, protože si za to lidi můžou pořídit prémiové funkce, které běžně nepoužívají, a zjistit všechny jejich výhody.
Vytváření různých fór, systémů surovinových odměn nebo speciálních kmenových práv pro dlouhodobě hrající hráče je zbytečné, složité a často úrovni daného člověka neadekvátní, protože mít starý účet neznamená celou dobu hrát a ani hrát dlouho DK neznamená jim automaticky rozumět. Navíc tyto věci by hráči byly vnímány jako bonus, nikoli důvod pro pokračování ke hře. Naopak pro nováčky by to bylo naprosto likvidační (tím spíš kdyby mělo být smyslem těchto bonusů udělat je tak velké, aby stávající hráče u hry udržely), protože by to akorát zvýšilo propast mezi nimi a zkušenými, kvalitními, prémiové funkce používajícími hráči.
Také je třeba si uvědomovat, že přílišná složitost celé hry nebo jakéhokoli systému vede k tomu, že to pro lidi není atraktivní.
Přece jenom buďme rozumní.
Já už ani nevím, co všechno se v poslední době děje, protože momentálně nehraji, ale vím, že obecně dochází ke stálému zesložiťování - kolik je prémiových funkcí, co všechno nabízí, kolik je různých eventů, co všechno se v nich dá vyhrát, byly zavedeny vlajky, složitý systém paladina, nějaké nové kmenové funkce, byl zaveden chat, častěji než kdysi se na světy nastavuje mnohastupňový výzkum, počet ocenění, které lze získat, roste, každou chvíli probíhají nějaké aktualizace, které ruší hráče ve hře, dá se poslat vlak šlechticů, nastavit upozornění na přicházející útok atd.
Já netvrdím, že všechny tyhle věci jsou špatné, ale určitě je špatně, že hra jako taková se stává stále složitější, pak jí vlastně ani hodně lidí nerozumí nebo se v ní ztrácí či překlikávají se během vykonávání herních činností, protože každá věc na něco odkazuje a to pak ještě na něco odkazuje a to pak ještě na něco odkazuje atd. a mnoho z těch věcí vlastně ani není potřeba nebo by se to dalo uspořádat nějak jinak, často ale ta formální složitost automaticky neznamená vyšší počet možností - třeba vím, že kdysi bylo u PÚ na výběr třeba 8 velikostí map, tak samozřejmě logičtější by bylo nechat okno pro napsání čísel hráčem a jestli by napsal 05x05 nebo 12x99 by bylo jedno a ta mapa by se mu tak nastavila - jak je to dneska přesně nevím.
Samozřejmě ty problémy složitosti jsou ve více rovinách - někomu se nelíbí, že musí na každém profilu hráče pečlivě hledat, kde z těch 20 možností je "Napsat zprávu". Někomu se nelíbí, že každé dva týdny musí řešit nějaký nový event a starat se o činnost v něm i v době, kdy se na něj koná hromadná akce a on ještě k tomu musí číst, co nového zas přinesla nová verze hry, a ještě během té akce přijde aktualizace, takže nemůže chytat šlechty. Někomu se nelíbí, že za prémiové funkce člověk dostane de facto farm skript, build bota, silnější vojsko, větší selský dvůr, šílené urychlení začátku hry a ještě upozornění na mobil, kdyby náhodou i přes to všechno se na něj někdo odvážil zaútočit. Někomu se nelíbí, že si chtěl znova zahrát hru, kterou měl kdysi rád, ale už ji skoro nepoznává a nechce se učit vše nové, co se změnilo. Někomu se nelíbí, obecný úpadek významu sousloví "svět s běžným nastavením" - tedy svět s jednoduchým výzkumem, paladinem s vylepšenými předměty, zlatými mincemi, bez domobrany, s lučištníky. To zesložiťování tříští nějaký jednotný základ celé hry - a ano, já sám jsem vytvořil hodně nových druhů speedů, takže jsem i tímto systém zesložitil, nicméně je potřeba uvědomit si, že množství těch složitějších nových speedů nesouviselo s frekvencí jejich nastavování, která stále zůstávala tam, že speciální speedy byly spíše něčím na okořenění plánů, nikoli hlavním stavebním kamenem. Myslím, že toto smýšlení by pomohlo i hře jako takové, která je už těmi všemi novinkami, akcemi a funkcemi tak prorostlá, že její jádro, které bylo tím nejzajímavějším pro většinu hráčů, je nyní zcela upozaděno, a samozřejmě tento systém brání rozšiřování hráčské základny, protože zcela mizí jakékoli pevné body, což už je celkem jedno těm, kteří se v tom nějak orientují, ale nově příchozí lidé ztrácí možnosti, jak orientaci získat.